5 Noduri necesare!

Arta realizarii nodurilor poate parea inaccesibila unui neofit. Realizarea treselor si nodurilor decorative cere un exercitiu lung si metodic. Dar, numai cu aceste cinci noduri, de baza, pe care vi le prezentam, puteti rezolva aproape toate situatiile din navigatie. Aceste noduri simple sunt accesibile oricui.

“Numai cinci noduri?”,  va puteti intreba. “Nu exista, oare, mult mai multe?”

Faimoasa “Ashley Book of Knots” – o adevarata Biblie in materie – explica cu precizie realizarea a 3.854 de noduri. Si acestea se pot perfectiona la infinit!

Pentru a asimila cu adevarat un nod si a-l tine minte, trebuie respectate aceste reguli de aur: faceti-l si refaceti-l mereu. De mai multe ori pe zi, la bord, in port si oriunde. Pana ce devine un lucru instinctiv. Realizati-l si in obscuritate, cu cealalta mana, in alt sens etc. Ideal este sa realizati aceste cinci noduri cu ochii inchisi, pentru a nu fi surprinsi in timpul navigatiei de noapte sau in situatie de urgenta, astfel:

1. Nodul in opt. Un nod de capat prin excelenta. Simplu de realizat, ofera avantajul de a se desface cu usurinta. Se foloseste pentru terminarea scotelor sau fungilor, astfel incat acestea sa nu scape din mana sau de pe rai.

  • formati o bucla inchisa
  • treceti capatul scurt (curentul) pe sub capatul lung
  • introduceti extremitatea prin bucla initiala
  • intindeti si ajustati
  • strangeti-l cu putere.  Acest nod se va desface fara efort.

2. Nod de scota. Cartea de vizita a oricarui bun marinar. Acest nod serveste aproape la toate, deoarece bucla lui nu culiseaza.

  • formati o bucla cu capatul lung dedesubt
  • treceti curentul prin aceasta bucla
  • treceti in continuare curentul pe sub capatul lung
  • reintroduceti-l prin bucla realizata in prima etapa
  • nodul se intinde prin tragere in ambele parti.

3. Nod de cabestan (foarfeca). Recomandat pentru suspendarea baloanelor de ancoraj. Permite reglarea usoara a inaltimii acestora, in functie de inaltimea cheului sau pontonului.

  • incepeti prin a inconjura suportul
  • continuati in acelasi sens, lasand capatul lung dedesubt
  • realizati o a doua bucla, paralela cu prima
  • reveniti cu capatul scurt (curentul), formand o cheie
  • strangeti tare, pentru ca nodul sa nu se roteasca.

4. Nod de corp mort cu doua jumatati de nod. Primul nod care se invata. Este foarte simplu, solid si usor de desfacut, chiar daca este strans. Aveti grija sa realizati cele doua jumatati de nod in acelasi sens. In timpul unei acostari poate fi utilizat temporar, inainte de legarea definitiva.

  • realizati un tur complet in jurul unui suport
  • curentul incruciseaza pe deasupra partea lunga a saulei / paramei
  • se realizeaza prima jumatate de nod
  • fara a schimba sensul, se realizeaza inca o jumatate de nod
  • a doua jumatate de nod se strange langa prima.

5. Volta la tachet. Un tur si incrucisari suficiente pentru a evita alunecarea paramei. Apoi, se realizeaza o jumatate de nod, in sensul corespunzator.

  • faceti un tur complet in jurul tachetului
  • treceti in cruce, in diagonala, prima data
  • pe dedesubt, realizati o a doua incrucisare
  • cu ajutorul unei rotatii, realizati o jumatate de nod
  • curentul va fi paralel cu partea de dedesubt.

Si, suplimentar, un nod de botare (de salvare). Poate fi folosit pentru modificarea usoara a unui nod de scota, de exemplu, sau pentru eliberarea vinciului.

  • inconjurati parama de botat (verde) cu o alta, ajutatoare
  • realizati patru tururi in jurul paramei
  • efectuati un nod de scota cu ajutorul curentului
  • pentru evitarea alunecarii, nodul trebuie strans puternic.

Intinzand acum parama ajutatoare (de botare), puteti elibera scota.

0 Comments